اکوکاردیوگرافی – بررسی اختلالات قلبی جنین – دکتر ربابه رجبی متخصص قلب اطفال کلینیک پگاه

اکوکاردیوگرافی
بررسی اختلالات قلبی جنین
دکتر ربابه رجبی متخصص قلب اطفال کلینیک پگاه

اکوکاردیوگرافی جنین، نوعی تصویربرداری تخصصی با استفاده از اسکن قلب جنین با تمام جزئیات است که برای تشخیص نقص‌های قلب استفاده می‌شود.

اگر پزشک در معاینات روتین بارداری و سونوگرافی‌ها مشکلی را مشاهده کند، معمولاً برای بررسی دقیق‌تر عملکرد قلب جنین، اکوکاردیوگرافی قلب جنین را تجویز می‌کند.

دلایل اکوی قلب جنین

عارضۀ نقص دیواره‌های قلب نوزاد در بین نقص‌های مادرزادی از بقیه شایع‌تر است. در سونوگرافی هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ بارداری، متخصص سونوگرافی، قلب جنین را به دقت بررسی می‌کند تا از سالم بودن آن مطمئن شود. اگر مورد مشکوکی مشاهده شود، مادر برای انجام اکوی قلب جنین به یک متخصص ارجاع داده می‌شود.

به این دلیل که قلب جنین در این مرحله بسیار کوچک است، پزشک ممکن است برای رفع کوچک‌ترین شک و تردیدی، اکوی قلب جنین را بررسی کند.

داشتن کمی اضطراب پس از ارجاع شما به متخصص اکوی قلب جنین طبیعی است اما نباید نگران باشید، زیرا حتی درصورتی‌که اسکن نشان‌دهندۀ وجود مشکل کوچکی در قلب جنین باشد، در اغلب موارد، این مشکل تأثیری در سلامت فرزند شما در آینده نخواهد داشت.

اگر در نوزادتان هر کدام از علائم بیماری قلبی را که در ادامه شرح می دهیم، مشاهده کردید، سریعا او را به پزشک متخصص قلب کودکان برسانید. از این علائم می توان به عدم وزن گیری و تنگی نفس در نوزاد اشاره کرد.

قلب کودکان پیچیدگی بسیاری دارد . همین موجب شده تا نوزادانی با مشکلات مادرزادی متولد ‌شوند اما تعداد این کودکان در مقایسه با نوزادان سالم بسیار اندک است. برای درک بهتر باید بدانید از هر هزار نوزاد حدود ۸ نوزاد با نارسایی قلبی متولد می‌شوند.
با توجه به نوع بیماری این احتمال وجود دارد که علائم آن‌ها در دوران جنینی یا بعد از تولد و یا حتی پس از ماه‌ها و سالها از تولد بروز کند
علائم بالینی بیماری مادرزادی قلبی در کودکان به دو دسته تقسیم می‌شود: فاقد کبودی یا همراه کبودی.
علائم بیماری قلبی فاقد کبودی در کودکان عبارتند از: کم شدن رشد، عدم یا تاخیر در وزن گیری، خستگی زودرس از فعالیت‌های عادی، تنگی نفس و عفونت‌های پی در پی تنفسی. در صورت مشاهده هر کدام از علائم باید کودک خود را فورا به متخصصین کودکان یا متخصصین قلب کودکان برده تا درمان آغاز شود.
نشانه‌های بیماری‌های قلبی مادرزادی کودکانی که همراه با کبودی است، آشکارتر است. اگر این کبودی در مخاط‌ها نظیر دهان، زبان و ملتهمه چشم کودک مشاهده شود، والدین باید فورا نوزاد خود را برای معاینه سطح اکسیژن خون به کلینیک‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، (هم چون کلینیک پگاه ) ببرند تا پزشکان مجرب درمان کودک مبتلا را شروع کنند. کیلینیک پگاه با کادری مجرب می تواند سلامتی فرزند دلبندتان را به او بازگرداند.

خدمات بخش عبارتند از:

• بررسی بیماری‌های مادرزادی قلبی از دوران نوزادی تا تمام سنین،