سرفه مزمن و علت آن- دکتر سوریاش فرپور – کلینیک تخصصی شبانه روزی کودکان پگاه

سرفه مزمن و علت آن – دکتر سوریاش فرپور – کلینیک تخصصی شبانه روزی کودکان پگاه

سرفه یکی درواقع نوعی واکنش دفاعی بدن به مواد محرک تنفسی مثل گردوغبار، میکروب‌ها یا آلودگی هوا و راه دفع ترشحات هنگام بیماری است. اغلب سرفه‌ها مدت کوتاهی دوام دارند و معمولا جزو علائم آنفولانزا و سرماخوردگی هستند که بعد از مدت کوتاهی هم برطرف می‌شوند. خیلی کم پیش می‌آید فردی برای هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها درگیر سرفه‌های طولانی‌مدت باشد. درواقع زمانی اوضاع نگران‌کننده می‌شود که فرد برای مدت طولانی بدون دلیل مشخص سرفه کند. معمولا سرفه‌ای که ۸ هفته یا بیشتر طول بکشد، سرفه‌‌ مزمن محسوب می‌شود. اما حتی سرفه‌ مزمن هم در بیشتر موارد زیاد جدی نیست. ازآنجایی‌که سرفه مزمن علی‌رغم خطرناک نبودن، آزاردهنده خواهد بود و حتی ممکن است نگذارد شب‌ها بخوابید یا روابط اجتماعی و کاری شما را به‌مخاطره بیندازد، در این نوشته می‌خواهیم درباره‌ی دلایل، نشانه‌ها و درمان این نوع سرفه با شما صحبت کنیم.

• آبریزش بینی از پشت حلق؛

• آسم، به‌ویژه نوعی آسم که نشانه‌ی اصلی آن به‌صورت سرفه بروز می‌کند؛

• بازگشت اسید معده یا همان رفلاکس معده که معمولا با نام ترش‌کردن یا سوزش سردل آن را می‌شناسیم؛

• برونشیت مزمن؛

• عفونتی که دراثر التهاب ریه یا برونشیت حاد به‌وجود می‌آید؛

• بازدارنده‌های ACE که در داروهای مربوط به درمان فشار خون استفاده می‌شوند؛

• سیگار کشیدن.

شایع‌ترین دلایل سرفه مزمن هستند.

• برونشکتازی (Bronchiectasis) نوعی بیماری است که در آن به‌دلیل آسیب‌رسیدن به راه‌های هوایی ریه، دیواره‌ی برونش‌ها در داخل ضخیم‌تر می‌شوند؛
  • برونشیولیت (Bronchiolitis) یا التهاب نایژک‌ها، نام بیماری است که به التهاب نایژک‌ها (کوچک‌ترین معابر تنفسی ریه‌) در اثر عفونت گفته می‌شود؛
  • فیبروز سیستیک (Cystic Fibrosis) نوعی بیماری ارثی است و به ریه‌ها و سایر اندام‌های بدن آسیب می‌زند؛
  • نارسایی قلبی؛
  • سرطان ریه؛
  • سیاه سرفه؛
  • سارکوئیدوز (Sarcoidosis) نوعی بیماری است که در آن دسته‌ای از سلول‌ها در اندام‌های مختلف مثل لنف‌ها یا ریه و کبد ملتهب می‌شوند.

می‌توانند از علل دیگر سرفه‌های مزمن باشند که شیوع کمتری دارند.