ویروس کرونا چیست ؟ راه های پیشگیری + فیلم

ویروس کرونا چیست ؟ راه های پیشگیری

دلیل نام‌گذاری کرونا به این صورت، شکل ظاهری ویروس آن زیر میکروسکوپ‌های الکترونی است. با تماشای این ویروس زیر قدرتمندترین میکروسکوپ‌های دنیا، چیزی شبیه به تاج خروس خواهید دید. کرونا ویروس از طریق هوا، دستگاه گوارش و دستگاه تنفسی پرندگان و پستانداران را نشانه رفته و آن‌ها را گرفتار می‌کند.

ویروس کرونا

همانطور که گفتیم کرونا در واقع نام خانواده‌ای از ویروس‌ها است، به همین دلیل به صورت Coronaviruses بیان می‌شود. بیشتر اعضای این خانواده از ویروس‌ها علائمی همچون آنفولانزای خفیف را سبب می‌شود، اما نوع خطرناک‌تر آن‌ها، به سارس و مرس تبدیل شده و به بروز عفونت در هر دو مجاری تنفسی فوقانی و تحتانی منجر خواهند شد. پدید آمدن بیماری‌های شدید تنفسی و مشکلات حاد دیگر نتیجه گرفتار شدن به آن‌ها است. ویروس کرونا جدید علائمی همانند سارس و مرس در بیمار ایجاد می‌کند.

ویروس‌های عضو خانواده Coronaviruses، انواع مختلفی داشته و بیماری‌های مختلفی را سبب می‌شوند. تا امروز شش نوع از آن‌ها شناخته شده و ویروس کرونا جدید در ووهان چین، هفتمین مورد محسوب می‌شود. متداول‌ترین نوع‌ها ۲۲۹E (آلفا کروناویروس)، NL63 (آلفا کروناویروس)، OC43 (قرنطینه ویروس بتا) وHKU1 (کرونا ویروسی بتا) به شمار می‌روند.

علائم بیماری ۲۰۱۹-nCoV

تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات تنفسی حاد از جمله اصلی‌ترین علائم بیماری محسوب می‌شوند. ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد. در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید آمده و اسهال به سراغ بیمار خواهد آمد. در گزارش‌هایی از بیماران مبتلا به ویروس کرونا جدید ووهان چین، اختلالات انعقادی و نارسایی‌های کلیوی نیز گزارش شده است.

همانطور که می‌بینید، علائم اصلی بیماری شباهت زیادی به سرماخوردگی دارند، به همین دلیل در ابتدا قادر به تشخیص دقیق نوع بیماری خود نیستید. به وسیله نمونه‌برداری از مخاط بینی و گلو، نمونه برداری از خون یا دیگر انواع آزمایش، ریشه بیماری مشخص خواهد شد. در حالت معمول و خوشبینانه، انتظار می‌رود علائم بعد از چند روز از بین بروند، اما در صورتی که ویروس کرونا به دستگاه تنفسی تحتانی (نای و ریه) سرایت کند، مخصوصا در افراد دارای سن بالا، بیماری‌های قلبی ایجاد کرده و در افرای دارای سیستم ایمنی ضعیف، به ذات‌الریه منجر می‌شود.

درمان ویروس کرونا

متاسفانه هنوز هیچ راه درمان قطعی و واکسنی برای آن وجود ندارد، همانطور که برای سرماخوردگی نیز نمی‌توان واکسن و راه حل مشخصی معرفی کرد. به عبارتی باید به روش‌های مختلف به کمک سیستم ایمنی بدن خود رفته و برای موفقیت آن در از بین بردن بیماری دعا کنید. بد نیست بدانید در موج اخیر آنفولانزا در ایران طی ماه آبان و آذر، نزدیک به ۱۱۰ نفر از هموطنانمان جان خود را در سال جاری از دست دادند. پس در هر صورت باید مراقب بود.

ویروس کرونا

درست همانند زمانی که دچار سرماخوردگی می‌شوید، باید به طور مطلق استراحت کرده و مایعات زیادی مصرف کنید. برای رفع خشکی گلو به طور مداوم بخور کنید. حتی بخور آب جوش خالی نیز تاثیر فراوانی خواهد داشت. با توجه به نزدیک بودن علائم ویروس کرونا جدید به سرماخوردگی و از طرفی نبود راه درمان قطعی برای آن، استراحت مطلق و نوشیدن آب فراوان را باید دو کلید اصلی برای مقابله با کرونا اعلام کرد. در صورتی که به تازگی با فردی سفر کرده به خارج از کشور تعامل داشته و علائم خود را به جای سرماخوردگی ناشی از کرونا می‌دانید، برای سلامت خود و اطرافیانتان، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

در چین به منظور کمک به بیماران برای مقابله با کرونا، به طور مستمر به آن‌ها آب‌رسانی شده و به افرادی که دچار نفس‌تنگی شده‌‌اند، اکسیژن‌رسانی نیز صورت می‌گیرد. ابتدا باید به فکر پیشگیری بود، چون درمان قطعی ارائه نشده است. مجددا همان اعمالی که برای جلوگیری از دچار شدن به سرماخوردگی دنبال می‌کنید، این مرتبه نیز انجام بدهید. دستان خود را به طور مرتب با آب و صابون بشویید. لزوم انجام این کار قبل از غذا خوردن ۱۰۰ درصد است. هرگز انگشتانتان را به چشم، بینی یا دهان خود نمالید. اگر فردی یکی از علائم گفته شده در بالا و در کل شبیه به انسانی سرماخورده به نظر می‌رسد، از او دور شوید.

ماسک‌های عادی، یکبار مصرف هستند، به این معنی که بعد از برداشتنشان از روی صورت باید آن‌ها را دور انداخت و از ماسک جدیدی استفاده کرد. اصول استفاده از ماسک را یاد گرفته و آن را روی صورت خود چفت کنید به طوری که از بالا بینی را به طور کامل پوشانده و از پایین نیز تا زیر چانه کشیده شده باشد.

وب سایت سازمان بهداشت جهانی در کشور انگلستان موارد زیر را به عنوان بهترین راه‌های جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های ویروسی خانواده سرماخوردگی و کرونا اعلام کرده است:

• شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون، به طوری که ۲۰ ثانیه زمان ببرد. در زمان شستن دست‌ها باید قسمت‌هایی از مچ را نیز شسته و نباید به شستن کف دست اکتفا کرد.
  • عدم لمس بینی، چشم و دهان تا جای ممکن
  • داشتن سبک زندگی سالم؛ این مورد رفتارهای زیادی همچون عدم داشتن روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده را شامل می‌شود.

هنوز درباره تاثیرگذاری یا عدم تاثیرگذاری بهینه ماسک بحث‌هایی وجود دارد،‌ اما استفاده از آن‌ها همچنان ضروری محسوب می‌شود. اکنون در شهر ووهان، اگر فردی در مکان‌های عمومی مخصوصا وسایل نقلیه عمومی ماسک روی صورت نداشته باشد، به بیرون از جمعیت رانده خواهد شد. این در حالی است که ویروس شناسان عقیده‌ای به موثر بودن این دسته ماسک‌های متداول نزد عموم نداشته و معتقدند آن‌ها از انتقال ویروس‌های هوازی جلوگیری نمی‌کنند.